در مورد « شورای همبسته گی زنان افغانستان در آلمان » چه میدانیم؟
نیلاب موج سلام نیلاب موج سلام

« شورای همبسته گی زنان افغانستان در آلمان » که به حیث یک شورای اجتماعی، مستقل و به دور از هر گونه وابسته گی سیاسی عرض اندام نموده، موفق گردیده است با ارایۀ خط مشخص کاری در همایشها و کنفرانسها اشتراک نماید و برای زنان افغانستان مقیم در آلمان کار های مثمر انجام بدهد.

نماینده گان این شورا ـ  نسرین منصور، اناهیتا صفدر، مرضیه اسرع و لیدا امین پور که در « اجلاس سیاسی مشورتی زنان » در شهر دوسلدورف آلمان اشتراک ورزیدند، بیانیۀ خویش عنوانی این اجلاس را به هیات تحریر « شورای مبارزاتی زنان » سپردند. آنها بدین گونه با اشتراک و سهم فعال خویش، همبسته گی شان را با زنان جهان ابراز داشتند.

در بخشهایی متن سخنرانی آلمانی پس از اینکه به تاریخ دو جنبش زن در افغانستان در دو دورۀ متفاوت یعنی دهۀ بیست سدۀ نزده هم و دهۀ هشتاد سدۀ بیستم افغانستان پرداخته و آماری از موارد ثبت شدۀ خشونت آورده شده، چنین آمده است:

« ... دختران جوان ِ که بین سنین 13 تا 20 سال برخلاف خواست و ارادۀ شان در قید ازدواج مردان بزرگ سال به ویژه جنگ سالاران تنظیمی در آورده میشوند، بنزین بر پیکر خویش  میپاشند.

ما میپرسیم، این چه گونه زنده گیی است که در قبالش یک انسان به شکل اختیاری دست به خود سوزی میازد تا به آرامش دست بیابد( مسلما این آرامش در ذهن شکل میگیرد و جنبۀ خیالی دارد.)؟

 این کدام سرزمین است که در آن به شوهر مجاز است تا انگشتان دست و پای همسرش را آن گاه که خانم گوش به فرمانش نه باشد، ببرد؟

این کدام سرزمین است که در آن برادر، خواهر خویش را به مانند متاع ناچیز به فروش میرساند؟

این سرزمین ما، این افغانستان ما است که امروز از هر در و دیوارش خون میچکد.

خشونت و ظلم در برابر زنان سرزمین ما پس از به قدرت رسیدن جنگ سالاران و بنیادگرایان مذهبی در اوج رسیده است. باور های از پیش جا گرفته در اذهان خانواده ها و اجتماع، بیسوادی، فقر، بی قانونی، فساد اداری به ویژه در محاکم و دفتر ها و دیگر دشواریها همه باعث شده اند که این آمار ِ سیاه رو به فزونی بنهد....

افغانستان از سپتامبر  ِ سال 2001 بار دیگر در صحنۀ سیاست جهانی ظاهر شد و توجه جهانیان را به خویش معطوف داشت. لشکر کشی ناتو به افغانستان پس از حادثۀ 11 سپتامبر باعث شد که طالبان در نخست از صحنه بیرون رانده شوند. امروزه میبینیم که آنها در واقعیت امر از صحنه به دور ساخته نه شده بودند....

با این حال و احوال هرگز نه میتوانیم از دموکراسی در کشور سخن بزنیم. شمار بنیاد گرایان مذهبی دست داشته در حکومت قویتر از خواست حکومت افغانستان برای ساختن یک حکومت عادل و تالورانس میباشد.

کانون ما ( کانون همبسته گی زنان افغانستان در آلمان ) با هدف اینکه زنان افغان مستقر در آلمان را کمک رسان شود و  همبسته گی را در میان زنان افغانستان به وجود بیاورد، فعالیت میکند تا به حیث یک نیرو در برابر نابرابریهای که در برابر زنان جامۀ عمل میپوشند، داخل کارزار شود. ما همه میدانیم که وضعیت زنان در افغانستان بسیار ناگوار میباشد. این خیلی مهم است که دست کمک به سوی آنها دراز نماییم. سرنوشت خواهران درون مرز ما میتوانست سرنوشت ما باشد. نباید بدون نشان دادن واکنش، شاهد به تباهی کشانیدن زنده گی ارزشناک مردمان بیگناه باشیم...».

 

با این مختصر میپردازم به معرفی کوتاه  ِ « شورای همبسته گی زنان افغانستان در آلمان ».

 « شورای همبسته گی زنان افغانستان در آلمان » متشکل از سه ارگان رهبری کننده یعنی مجمع عمومی، کمیتۀ اجراییه و هیات مدیره میباشد.

اعضای هیات مدیرۀ شورا نسرین منصور ـ رییس شورا، اناهیتا صفدر ـ معاون شورا و لیدا امین پور ـ مسوول بخش مالی شورا میباشند.

اعضای کمیتۀ اجراییه به اضافۀ اعضای هیات مدیره عبارت اند از مرضیه اسره مسوول شورای همبسته گی زنان در شهر کسل، فوزیه پاسدار، عالیه پوپل و انجیلا پگاهی سروری.

نخستین نشست مجمع عمومی شورای همبسته گی به تاریخ 27 جنوری سال 2008 تدویر یافت.

پس از آن، نخستین اقدام شورای همبسته گی، راه اندازی برنامۀ ویژه به مناسبت 8 مارچ روز همبسته گی بین المللی زنان جهان با اشتراک بیش از چهار صد نفر در شهر فرانکفورت آلمان بود.

 سپس به تجلیل از روز مادر برنامه یی ترتیب داده شد که عواید آن با افتخار به « کانون کمک به اطفال معیوب  افغانستان » اهدا شد.در این برنامه نمایش لباسهای افغانی و مدرن دختران جوان، رقص ملی افغانستان و پیشکش موسیقی زیبا در کنار دیگر مطالب جالب در نظر گرفته شده بود.

همچنان در این مدت، ملاقات با شماری از خانمهای فعال افغان در شهر های گونه گون آلمان صورت گرفته است. سازماندهی نشستهای مشورتی و تفاهم برانگیز جز پلان کار این شورا میباشد.

شورای همبسته گی در صورت ایجاد ِ دشواری برای هموطنان مان پیرامون ِ صحبت به زبان آلمانی مسالۀ ترجمانی را با دوایر دولتی، مراکز حقوقی و صحی به عهده گرفته و خواهد گرفت.

همچنان انتشار نامه های اعتراضیه و دفاعیه به دفاع از حقوق انسان جز کار شورا میباشد. به گونۀ نمونه میتوان از نامۀ اعتراضیه به دفاع از حقوق انسانی پناه جویان افغان در هالند که به ارگانهای مسوول از جمله به نهاد دفاع از حقوق بشر در آلمان و به صفارت هالند در آلمان فرستاده شده است، نام برد.

 شورای همبسته گی هم اکنون مصروف سازماندهی ایجاد کورسهای زبانهای مادری دری و پشتو به دختران و پسران جوان ِ است که در این جا متولد و یا بزرگ شده اند و از این رو در زبان نوشتاری آشنایی با زبانهای مادری نه دارند.

اهداف شورا بر شش نکته متمرکز میشود:

1. مبارزه علیه تبعیض جنسی؛

ـ فعالیتهای عملی در این ساحت روی راه اندازی تظاهرات و  برنامه های اجتماعی تماس میگیرد.

2. ابراز کمک به زنان که از بابت موقعیت سیاسی، اجتماعی و مذهبی مورد تبعیض و پیگرد قرار میگیرند؛

 ـ از راه معرفی آنها به دفاتر موظف و ایجاد روابط ایشان با ادارۀ کار تلاش صورت میگیرد تا به آنها دست کمک دراز شود.

3. پیشرفت به خاطر حق مساوی زن با مرد؛

ـ با ایجاد فارومهای جر و بحث شامل ارایۀ انگاره های مفید در این راه مبارزه صورت میگیرد.

4. روشن ساختن زنان پیرامون انگاره ها در وابسته گی با استقلال اراده و عمل ِ آنها؛

ـ ایجاد مراکز آموزشی در وابسته گی درج پلان کار شده است.

5. ایجاد صنوف درسی برای نوجوانان به خاطر معرفی فرهنگ افغانستان و فراگرفتن زبانهای مادری؛

ـ با ایجاد صنوف درسی و تدریس کننده گان مستعد

6. پشتیبانی از زنان مایل به کمک در هر نوعش؛

ـ پر واضح است که بعضا پیش می آید تا شورا از صندوق مالی خویش به زنان ( در افغانستان ) کمک لازم انسانی  نماید.

 

زنان افغان ِ مقیم آلمان میتوانند جهت اخذ معلومات بیشتر با اعضای هیات مدیره به تماس شوند. این دوستان شما را در حد امکانات خویش یاری رسان خواهند شد:

 

نسرین منصور با شماره تلفن 4091639 ـ 06431

اناهیتا صفدر با شماره تلفن 698623856 ـ 069

لیدا امین پور با شماره تلفن 06172688553

 

جا دارد که از سمبول این شورا که از سوی رودابه صفدر رسامی شده است، جداگانه یاد نمایم. این سمبول حین ارایۀ گزارشهای مربوط به افغانستان در « اجلاس سیاسی مشورتی زنان » در شهر دوسلدورف مزین پردۀ تصاویر بود که مورد توجه قرار گرفت. همچنان همکاری رودابه صفدر به عنوان دوشیزۀ جوان افغان در آلمان در مسایل ترجمانی  سزاوار یاددهانی است.

 

من در حالی که تلاش و مبارزۀ این دوستان را میستایم، پرتو آفتاب عدالت و شهامت را فرا راه  ِ سفر پر تلاش و زیبای تک تک اعضای « شورای همبسته گی زنان افغانستان در آلمان » تمنا میکنم.

 

05 نوامبر 2008


November 9th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي